مرکز مشاوره جوانه رشد تبریز | تست هوش و استعدادیابی در تبریز | مشاوره تحصیلی در تبریز | مشاوره کودک، نوجوان و خانواده در تبریز | درمان افسردگی، وسواس و اضطراب در تبریز

مشاوره تحصیلی، تربیتی، یادگیری، انگیزش، روش‌های مطالعه، انتخاب رشته و برنامه ریزی کنکور، کودک، نوجوان، خانواده، تست هوش، استعدادیابی، درمان افسردگی، وسواس، اضطراب، ازدواج، طلاق

مشاورۀ فردی و اختلال های روان شناختی

 

 

اختلال‌های خلق

توصیف‌های بالینی و همه‌گیری‌شناسی

  • دو نوع کلی از اختلال‌های خلق وجود دارد: اختلال‌های افسردگی و اختلال‌های دوقطبی
  • اختلال‌های افسردگی شامل افسردگی اساسی و اختلال افسردگی مقاوم، به همراه تشخیص‌های جدیدتر اختلال ملال پیش از قاعدگی و بی‌نظمی خلقی آشفته‌ساز است.
  • اختلال‌های دوقطبی شامل اختلال دوقطبیI، اختلال دوقطبیII، و خلق ادواری است. اختلال دوقطبیI با شیدایی تعریف می‌شود. اختلال دوقطبیII با نیمه‌شیدایی و دوره‌های افسردگی تعریف می‌شود.
  • اختلال افسردگی اساسی، اختلال دوقطبی I و اختلال دوقطبیII دوره‌ای هستند. عود در این اختلال‌ها بسیار شایع است.
  • سطوح پایینی از علائم که دست‌کم ۲ سال ادامه می‌یابند، مشخصه اختلال افسردگی مقاوم و خُلق ادواری است.
  • افسردگی اساسی یکی از شایع‌ترین اختلال‌های روان‌شناختی است که ۲/۱۶ درصد اشخاص را در طی عمرشان مبتلا می‌کند. نرخ افسردگی در زنان دو برابر مردان است. اختلال دوقطبیI بسیار نادرتر است و حدود یک درصد یا کمتر از یک درصد جمعیت را مبتلا می‌کند.

 

 

درمان

  • چندین درمان روان‌شناختی، شامل روان‌درمانی بین‌فردی، درمان شناختی، درمان فعال‌سازی رفتاری و درمان زناشویی رفتاری، برای افسردگی مؤثر است.
  • آموزش روانی، خانواده‌درمانی و درمان شناختی ازجمله رویکردهای مهمی هستند که به‌عنوان ضمیمه درمان دارویی اختلال دوقطبی، مفید شناخته‌شده‌اند؛ روان‌درمانی بین فردی نیز تأیید شده است.

 

اختلال‌های اضطرابی

توصیف‌های بالینی اختلال‌های اضطرابی

  • اختلال‌های اضطرابی، به عنوان یک دسته، شایع‌ترین نوع اختلال‌های روان‌شناختی هستند.
  • پنج اختلال اضطرابی اصلی در DSM5 عبارت‌اند از: هراس خاص، اختلال اضطراب اجتماعی، اختلال وحشت‌زدگی، گذر هراسی و اختلال اضطراب فراگیر.
  • هراس‌ها، ترس‌های شدید و نامعقولی هستند که در عملکرد شخص اختلال ایجاد می‌کنند. برخی از هراس‌های خاص عبارت‌انداز: ترس از حیوانات؛ محیط‌های طبیعی مانند بلندی؛ خون؛ زخم یا تزریق؛ و موقعیت‌هایی مثل پل‌ها یا پرواز.
  • اختلال اضطراب اجتماعی با ترس شدید از ارزیابی دقیق اجتماعی تعریف می‌شود.
  • اختلال وحشت‌زدگی با حمله‌های عودکننده ترس شدید تعریف می‌شود که به‌طور ناگهانی رخ می‌دهند. حمله‌های وحشت‌زدگی به‌تنهایی برای تشخیص کافی نیست؛ شخص باید درباره احتمال تجربه کردن حمله‌ای دیگر نگران باشد.
  • گذر هراسی با ترس و اجتناب از موقعیت‌هایی تعریف می‌شود که در آن فرار کردن یا دریافت کمک در صورت پدید آمدن علائم اضطراب دشوار خواهد بود.
  • ویژگی کلیدی اختلال اضطراب فراگیر، نگرانی است که دست‌کم ۶ ماه ادامه می‌یابد.

 

درمان روان‌شناختی اختلال‌های اضطرابی

  • درمانگران رفتاری بر مواجهه با چیزی که شخص از آن می‌ترسد تأکید می‌کنند. برای برخی از اختلال‌های اضطرابی، مؤلفه‌های شناختی نیز ممکن است در درمان سودمند باشد.
  • درمان مواجهه‌مدار در مورد هراس‌های خاص به‌سرعت تأثیر می‌گذارد.
  • افزودن مؤلفه‌های شناختی به درمان مواجهه‌مدار ممکن است برای اختلال اضطراب اجتماعی سودمند باشد.
  • درمان اختلال وحشت‌زدگی اغلب مواجهه با تغییرات فیزیولوژیک را دربرمی‌گیرد.
  • درگیر کردن همسران در فرایند درمان ممکن است درمان گذر هراسی را بهبود بخشد.
  • آرمیدگی و رویکردهای شناختی رفتاری برای اختلال اضطراب فراگیر سودمندند.

 

 

اختلال‌های وسواس فکری

توصیف‌های بالینی اختلال‌های وسواس فکری

  • اشخاص دچار اختلال وسواس فکری- عملی (OCD) افکار مزاحم و ناخواسته دارند و برای دست زدن به تشریفات جهت دوری از اضطراب طاقت‌فرسا احساس فشار می‌کنند اشخاص مبتلا ‌به اختلال بدریخت انگاری بدن (BDD) این فکر مقاوم و شدید را تجربه می‌کنند که ظاهری معیوب دارند و تلاش زیادی می‌کنند تا با ظاهر خود کنار بیایند. اختلال اندوزش (احتکار) با تمایل به جمع‌کردن تعداد بیش‌ازاندازه‌ای از چیزها و مشکلات مفرط در خلاص کردن خود از آن چیزها مشخص می‌شود.
  • BDD، OCD و اختلال اندوزش هرکدام تااندازه‌ای وراثتی هستند. مطالعات پیشینه خانوادگی نشان داده‌اند که گویا نوعی خطر ژنتیکی مشترک در این سه اختلال وجود دارد.
  • گرایش به افکار و رفتارهای تکراری درOCD ممکن است با گرایش به عادتی شدن پاسخ‌های شرطی، به‌طوری‌که حتی پس از برطرف شدن تهدید حفظ می‌شود، مرتبط باشد. نبود دریافت درونی هم از مشخصه‌های OCD است. وسواس‌های فکری ممکن است بر اثر تلاش برای بازداری افکار ناخواسته تشدید شود، تااندازه‌ای به این دلیل که به نظر می‌رسد اشخاص مبتلا به OCD احساس می‌کنند که فکر کردن به چیزی به‌اندازه انجام دادن آن بد است.
  • مدل شناختی، BDD را به سبک تحلیلی جزئیات محور و بیش بها دادن به اهمیت ظاهر در ارزش خویشتن، ربط می‌دهد.
  • عوامل خطرساز شناختی رفتاری اندوزش، توانایی‌های ضعیف سازمان‌دهی، باورهای غیرعادی درباره اهمیت دارایی‌ها و مسئولیت در قبال آن دارایی‌ها، و رفتارهای اجتنابی را دربرمی‌گیرد.

 

 

درمان روان‌شناختی اختلال‌های وسواس فکری

  • مواجهه و جلوگیری از پاسخ (ERP) رویکردی معتبر برای درمان OCD است که مواجهه، به همراه راهبردهایی برای جلوگیری از دست زدن به رفتارهای وسواسی را دربرمی‌گیرد.ERP برای درمان BDD و اندوزش مناسب‌سازی شده است برای درمان BDD روشERP با راهبردهای شناختی برای مبارزه با دیدگاه‌های بیش‌ازاندازه منفی اشخاص درباره ظاهرشان، تمرکز مفرط‌شان بر ظاهر خود و این باور آن‌ها تکمیل می‌شود که ارزش خویشتن به‌ ظاهر بستگی دارد در مورد اختلال اندوزش، ERP به راهبردهایی برای بالا بردن بینش و انگیزه تکمیل می‌شود.

 

منبع: کرینگ، آن.، جانسون، شری.، دیویسون، جرالد.، و نیل، جان. (۲۰۱۵). آسیب شناسی روانی: علم و درمان اختلال‌های روان‌شناختی (ویراست ۱۳) (ترجمۀ حمید شمسی‌پور و سعید صباغی‌پور). تهران: ارجمند.

 

 


معرفی مرکز خدمات روان‌شناسی و مشاوره جوانه رشد تبریز

مرکز روان‌شناسی و مشاوره جوانه رشد تبریز با مجوز رسمی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران در مهرماه سال ۱۳۹۸ با مدیریت دکتر اکبر رضایی تأسیس شد. این مرکز با بهره‌گیری از مجرب‌ترین و بهترین روان‌شناسان و مشاوران تبریز سعی دارد برای ارتقاء سبک و کیفیت زندگی و تحصیلی و همچنین رفع مشکلات همشهریان و هموطنان عزیز در حیطه‌های مختلف روان‌شناختی ازجمله مشاوره تحصیلی، کودک، نوجوان، اختلالات عاطفی، هیجانی، شخصیت، اختلالات روانی (افسردگی، اضطراب، وسواس)، خانواده، ازدواج، زوج درمانی، طلاق، آسیب‌های اجتماعی، مشکلات خواب، حافظه، هوش، استعدادیابی، یادگیری، روش‌های مطالعه، برنامه‌ریزی درسی، مدیریت زمان، راهبردهای انگیزشی، بیش فعالی، مشکلات توجه، نوروفیدبک، بایوفیدبک، توان‌بخشی شناختی، ادراک دیداری، انتخاب رشته و کنکور به‌صورت فردی، گروهی و تلفنی با استفاده از آخرین یافته‌های پژوهشی و روش‌های درمانی در محیطی آرام و دل‌نشین گام‌های مؤثری بردارد.